Text převzat z em.muni.cz, článek vyšel 10. února 2019.
Téměř nikdo z lidí, kteří před Vánocemi brouzdali internetem a hledali nápad na vánoční dárek, ten web nemohl minout. Bonami.cz se během pár let vyšvihlo mezi lídry českého trhu s nábytkem a bytovými doplňky. Z pozice CEO ho řídí absolvent Ekonomicko-správní fakulty MU David Šiška. Muž, který přitom ještě jako student s vlastním podnikáním dost narazil.
Byl podzim roku 2011 a zdálo se, že Šiška s kamarádem Janem Kolářem mají před sebou skvělou budoucnost. Zrovna uspěli v akcelerátoru Jihomoravského inovačního centra s projektem Universator – průvodcem pro zájemce o vysoké školy po celém světě, který dával dohromady informace, jež dřív ležely na různých místech. Ale nestalo se, firma se nerozjela.
„Udělali jsme hned několik chyb. Mysleli jsme si, že je o službu ze strany vysokých škol velký zájem, ale jen na základě nezávazného kontaktu s českými školami, neověřili jsme si to dostatečně na cílové skupině v zahraničí a nezískali platícího zákazníka. Od začátku jsme to navíc chtěli rozjet ve velkém a nedali si záležet na rozfoukávání plamínku,“ analyzuje Šiška.
To, nad čím by se jiní dlouho trápili, on vzal prostě jako fakt a pustil se do jiných věcí. Šiška pochází z podnikatelské rodiny, takže sám chtěl pracovat podobně. Také proto vstoupil hned ze začátku studia na fakultě do spolku Aiesec, který pomáhá zprostředkovávat první pracovní zkušenosti ve firmách nebo dobrovolnictví. „Vždycky jsem věděl, že chci dělat něco svého. A Aiesec byla ohromná příležitost učit se prakticky, což mě baví doteď,“ líčí Šiška.
Díky studentskému spolku a později i tomu, že se stal součástí hnutí začínajících podnikatelů, nasbíral spoustu kontaktů, takže najít po škole uplatnění pro něj nebyl problém.
K místu v Bonami, firmě, kterou dnes vede, se dostal tak, že zkrátka oslovil jejího spolumajitele Ondřeje Rašku z investorské skupiny Miton, pod kterou spadají třeba služby jako Rohlik.cz, Glami.cz nebo Biano.cz. „Líbilo se mu tehdy, že jsem sám přišel a že jsem měl za sebou i nějaký neúspěch a snažím se z něj poučit. Rovnou mi ale říkal, že je potřeba zažít si také nějaký úspěch, aby člověk zjistil, jaká je správná cesta k cíli,“ vzpomíná Šiška na něco, co by se dalo popsat jako pracovní pohovor.
Raška mu dal vybrat z několika pozic u různých firem, které pod Miton spadaly, a Šiška jednoznačně sáhl po Bonami. „Zamiloval jsem se do něj od začátku, do lidí i nápadu jako celku. Přišlo mi taky skvělé, že firmě můžu pomáhat v začátcích, tehdy fungovala jen asi tři čtvrtě roku. Byl pro mě důležitý pocit, že pracuju na projektu, ve kterém můžu mít podíl, a že můžu být u strategických rozhodnutí,“ popisuje. V Bonami začínal na pozici, kde měl zajistit klientovu spokojenost od výběru zboží přes nákup až po doručení, aby měl důvod se vracet.
CEO, tedy výkonným ředitelem, je Šiška od května roku 2016. Byl tak u komplexního vylepšování služby a později měl na starost expanzi na zahraniční trhy. Dnes Bonami působí v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku, čerstvě i v Maďarsku a má 150 zaměstnanců, takže když se srovná podnik z roku 2013 a jeho dnešní podoba, jsou to dva úplně jiné subjekty.
„V začátcích se nám o logistiku staral partner, neřešili jsme sklad ani lidi nebo skladový systém, i přepravce pro nás domlouval někdo jiný. Časem jsme ale partnera přerostli a koncem roku 2015 jsme se dohodli, že ho odkoupíme. Od roku 2016 si už i logistiku zajišťujeme sami,“ vysvětluje Šiška ve své pražské kanceláři.
Kousek od něj sedí i všichni kolegové, kteří se starají o chod obchodu také v dalších zemích. Ačkoliv firma v roce 2018 atakovala miliardu obratu, zvládá to zatím všechno s jedním českým skladem, odkud zboží do všech zemí rozváží. Posun do dalších destinací teď společnost neplánuje. Chce zase trochu zapracovat na tom, aby mohla klientům nabídnout služby, které jinde postrádají. Navíc svůj rozlet nechce uspěchat. To už se Šiška naučil z minula.