Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method
Název česky | Diagnostika českcýh rozumově nadaných dětí s dyslexií metodou WISC-III |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | gifted; talented students |
Popis | Prezentovaný výzkum se zaměřuje na diagnostiku rozumově nadaných dětí s dyslexií pomocí Wechslerova inteligenčního testu pro děti (WISC-III). Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v této metodě u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolními skupinami, tvořenými rozumově nadanými dětmi bez dyslexie, intelektově průměrnými dětmi s dyslexií a normální populací. Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel a odhalil možná úskalí při identifikaci těchto tzv. dvakrát výjimečných dětí v naší pedagogicko-psychologické praxi. |
Související projekty: |