Udržitelnost do výuky: ECON MUNI „ozeleňuje“ bakalářské a magisterské předměty

14. 10. 2024 Jana Sosnová

Bez popisku

Čtrnáct předmětů vyučovaných na ECON MUNI bude od podzimu příštího roku zahrnovat témata z oblasti udržitelnosti a ekologie. Čeho přesně se bude „ozeleňování“ týkat a proč je důležitou součástí vysokoškolského vzdělávání vysvětluje proděkanka pro prezenční studium Marie Hladká.

Co si máme představit pod „ozeleňováním“ předmětů?

„Ozeleňování“ znamená začlenění témat udržitelnosti, ekologie a cílů udržitelného rozvoje do výuky. Studující se budou nově zaměřovat například na to, jaký dopad mají ekonomické modely na životní prostředí a naučí se navrhovat udržitelné ekonomické strategie. Součástí výuky bude také sledování ekologické odpovědnosti a udržitelnosti při finančním rozhodování a hodnocení žádostí o úvěr fyzických osob a podniků či alternativní metody hodnocení investic vycházející z kritérií udržitelného rozvoje u investičních fondů. V neposlední řadě se studující naučí vyhodnocovat enviromentální dopady logistických strategií firem, nákupní chování spotřebitelů s ohledem na udržitelný způsob života, měřit výkonnost společnosti z hlediska udržitelnosti a mnoho dalších dovedností.

Kolika předmětů se budou připravované změny týkat?

Budeme inovovat celkem 14 předmětů. Patří mezi ně například Enviromentální ekonomie, Strategický management, Logistika, Projekty cestovního ruchu, Veřejná a sociální politika, ale také Bankovnictví, Finanční trhy, Marketing nebo kurz v angličtině Corporate Social Responsibility.

Proč je podle vás důležité stávající předměty tímto způsobem měnit?

Začleňování „zelených“ témat do výuky je důležité, protože připravuje studující na aktuální společenské výzvy. Prostřednictvím těchto inovací získají studenti a studentky dovednosti, které jsou žádané na trhu práce a které jim umožní aktivně přispívat k řešení globálních problémů. Naučí se kriticky hodnotit environmentální dopady různých ekonomických a sociálních aktivit a navrhovat řešení, která jsou nejen ekonomicky životaschopná, ale zároveň jsou šetrná k životnímu prostředí. Tento přístup zvyšuje atraktivitu studijních programů pro studující, kteří mají zájem o ekologii a udržitelnost, a připravuje je na kariéru v oblastech, jako je udržitelný management, environmentální poradenství nebo společenská odpovědnost firem.

Proděkanka pro prezenční studium Marie Hladká

Do přípravy nových sylabů je zapojeno sedmnáct vyučujících z ECON MUNI. Co všechno jejich práce obnáší?

Vyučující z ECON MUNI hrají klíčovou roli v inovaci obsahu jednotlivých předmětů. Každý předmět má svého odborného garanta, který je zodpovědný za kvalitu inovace a její včasné dokončení. Tito vyučující se také podílejí na metodické podpoře a zajišťují, že inovace jsou v souladu s aktuálními trendy a potřebami trhu práce. Jejich role zahrnuje také spolupráci s externími partnery, jako jsou firmy a nevládní organizace, které mohou poskytnout praktické příklady a případové studie pro výuku.

Bude se pouze měnit obsah již existujících předmětů, nebo budou vznikat i úplně nové kurzy?

Plánované změny jsou součástí celouniverzitního projektu Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na MU. Ten sám o sobě zahrnuje tvorbu či inovace nejen předmětů, ale rovněž studijních programů. Na ECON MUNI jsme se rozhodli aktualizovat stávající kurzy.

Budou se změny týkat všech úrovní studia?

Inovace se budou týkat předmětů pregraduálního studia, tedy předmětů v bakalářských a magisterských programech.

Projekt „NPO 7.4. – Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na MU“ byl podpořen z Národního plánu obnovy, podprogram 7.4 Zelené dovednosti.

Bez popisku


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.