Komu je portál otevřený? Mohou Brno iD využívat i mimobrněnští?
Portál je automaticky otevřený komukoliv. A protože je nositelem bankovní karta, tak je otevřený celosvětově. Kdo má bezkontaktní bankovní kartu, může v systému fungovat. Máme buď přímou variantu, která funguje ve vozidlech, kdy člověk přijde, pípne a zaznamená se transakce. To jsou jednorázové lístky zaměřené na turisty a návštěvníky. A pak tu jsou předplatní lístky. Ty obsluhuje e-shop Brno iD, kde si zřídíte účet, vyplníte údaje a pořídíte Šalinkartu. Od dob koronaviru máte i možnost on-line ověření. Vyfotíte svou občanku, pošlete a do cca dvou dnů je vyřízeno. Nemusíte nikam chodit.
Vy jste zmiňoval, že portál není jen o prodeji jízdenek. Co dalšího umí?
Tak třeba, co se ZOO týká, vedle vstupenek a permanentek se tu dá řešit i on-line adopce zvířete. V modulu Knihovna si zase můžete zřídit nebo napojit účet a pak řešit věci, jako je prodloužení čtenářské registrace, dobíjení kreditu, placení pokut. Turistická karta je zase jako produkt nabízena na jeden až tři dny. Najdete tu slevy, vstupy zdarma do různých institucí. MHD je k tomu připojena automaticky. V dalších modulech lze koupit lístky na sportoviště zřízená městem, hrazení parkování, odpadů a tak dále. Městské hřbitovy, to je jedna ze služeb, u kterých by mě nenapadlo, že to budeme dělat. Ale město s tímto návrhem přišlo a ukázalo se, že je to realizovatelné. Lidé mohou on-line prodloužit pronájem hrobu, nemusí kvůli tomu do Brna jezdit, nebo si mohou vybrat a zaplatit zahradnické služby týkající se úpravy hrobů.
I to patří k životu. Co třeba vstupenky do divadla? Plánuje se i něco takového?
První z kulturních institucí bude hvězdárna. Po ní by měla na řadu přijít i divadla. Ta ovšem už nějaký svůj systém mají, takže po nás se bude chtít, abychom udělali nějakou alternativu. A budeme na to muset jít postupně, protože divadel je větší počet. Plánujeme jít od menších k větším. Je potřeba jít od jednodušších věcí směrem k těm složitým.
Existuje něco jako Brno iD i v jiných městech? A teď nemyslím jen Českou republiku.
Ne. O něco podobného se pokoušela snad jen Plzeň. Většinu dopravních e-shopů dělá dopravní podnik toho konkrétního města. Další přilepování služeb má právní i technické problémy, pokud se na to předem nemyslí. Na Slovensku nic takového nemají, a dokonce bych řekl, že ani ve Vídni nic takového neřeší. Nám to přišlo zajímavé. Tohle je jeden z výstupů toho, čemu se kdysi říkalo Smart city. Žije na myšlenkách z projektu MUNISS, který je spoluprací akademického sektoru, využití studentů ve veřejné sféře, a vyvinul se do této poměrně nezvyklé podoby. Nám se podařilo elektronizovat i moduly služeb, u kterých to před tím nebylo možné. Například na ZOO je nyní vidět, jak roste počet zakoupených vstupenek on-line. Záběr tohoto projektu dávno přerostl MHD.
Jak to, že neměly některé služby e-shop už dříve? Vedle ZOO mě napadá třeba knihovna.
Konkrétně knihovna se o něj pokoušela, ale nemá šanci ho mít, protože pro platební brány se svým obratem a částkami není zajímavá. Takže to, že využívá cestu přes nás, je pro ni ideální. Navíc všichni sdílí nízké provize. Většina nákladů v e-shopu, co se týká provedených plateb, je pod půl procentem. To je obrovská výhoda pro menší subjekty, protože všichni využívají jednu bránu společně s obratem ve stovkách miliónů korun za rok.
Brno iD je jednoznačně úžasný a úspěšný projekt. Získal i mezinárodní pozornost?
Ano. Město Brno získalo za projekt Brno iD prestižní ocenění v soutěži ITAPA V4 Award, které se uděluje nejlepším projektům Smart city a inovativních služeb pro občany a firmy v zemích Visegrádské čtyřky.
Rozhovor s Janem Žákem vedl Aleš Kohout.