Nehmotná aktiva. Pozemky, budovy, zařízení. Leasingy. Investice do nemovitostí.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Nové informační technologie, rozvoj mezinárodní ekonomické spolupráce a propojenost trhů vyvolávají potřebu nadnárodních, celosvětově platných a uznávaných účetních norem. Těmto požadavkům odpovídají např. Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS), využívané především v Evropě. Problémem České republiky, ale i ostatních členských zemí Evropské unie je, že národní legislativa neumožňuje z výkazů sestavených podle IFRS stanovit základ daně z příjmů, a tak podniky musí sestavovat výkazy paralelně podle dvou různých standardů, což představuje velkou administrativní zátěž. Dalším problémem je, že zveřejňované informace podle plných IFRS jsou pro malé a střední podniky (MSP) zbytečné a mnohdy náklady na plnou konsistenci přesahují jejich přínosy. Bylo prokázáno, že při výpočtu základu daně musí podniky upravit svůj výsledek hospodaření o vlivy vyplývající z rozdílů mezi IFRS a českou účetní legislativou. Také hodnoty ukazatelů finanční analýzy vypočtené z účetní závěrky podle IFRS a české účetní legislativy jsou odlišné. Je také možno konstatovat, že malé a střední podniky v České republice ve své většině nevykazují podle IFRS, nejsou na vykazování podle IFRS pro SME připraveny. Případnému legislativnímu ustanovení povinnosti vykazovat podle IFRS pro SME by tak měla předcházet zejména opatření vedoucí ke snížení administrativní zátěže. |
Související projekty: |