Cyberbullying in Adolescent Victims: Perception and Coping
Název česky | Kyberšikana u adolescentních obětí: Percepce a coping |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2011121901&article=4 |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | cyberbullying; adolescence; coping; bully; victim |
Popis | Kvalitativní explorativní studie se zabývá kyberšikanou z pohledu adolescentních obětí. Důraz je kladen zejména na dopady a následky kyberšikany a copingové strategie, které oběti volí pro vypořádání se s problémem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných online rozhovorů s patnácti adolescenty ve věku 14-18 let, kteří byli obětí kyberšikany. Bylo zjištěno, že zážitek kyberšikany mění následné chování oběti, a to může být v rámci projevů v kyberprostoru, vnímáno pozitivně. Jednalo se primárně změnu způsobenou kyberšikanou, která zapříčinila, že si oběti vytvořily kognitivní vzorec agresora, který jim následně pomáhá rozpoznat potenciální agresory. Kyberšikana také vyvolávala pocity větší obezřetnosti a způsobila restrikci rizikových online kanálů, kterou oběti využívají k ochraně před opakováním incidentu. Kritické dopady se vyskytovaly u většiny respondentů v podobě poklesu sebevědomí, osamělosti a vytvoření nedůvěry k lidem. Těžší formou bylo sebepoškozování a zvýšení fyzické agresivity vůči rodině a přátelům. Na základě zkušenosti s kyberšikanou si oběti vytvořily copingové strategie, které používaly pro její řešení. Nabývají několika forem: technická obrana, aktivita zaměřená na agresora, vyhýbání se, zástupné aktivity, sociální opora. Aktivity obětí při zvládání stresové situace kyberšikany byly odlišné a je pravděpodobné, že závisely na dalších kontextech, osobnostních charakteristikách a vývoji respondentů. Zjištění dále ukázala, že některé strategie zvládání (např. technický coping nebo svěření se rodičům) jsou v mnoha případech buď nefunkční nebo je není možné použít. Tato tématika je dále diskutována s ohledem na předchozí výzkumy v této oblasti. |
Související projekty: |