Agent-Based Model of an Urban Retail Market

Název česky Agentový simulační model městského maloobchodního trhu
Autoři

KRČÁL Ondřej

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Proceedings of the 29th International Conference Mathematical Methods in Economics 2011
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
Obor Ekonomie
Klíčová slova ACE spatial competition location retail market Brno
Popis V tomto článku představuji agentový simulační model maloobchodního trhu, který vysvětluje stylizovaná fakta o umístění obchodů v Brně. Tento model vysvětluje, proč jsou některé typy obchodů dominantní v centru, jiné ve vnitřním městě a jiné na okraji města. Spotřebitelé v tomto modelu utrácí svůj příjem za různé produkty prodávané v různých typech obchodů, které jsou umístěny náhodně ve čtvercovém městě. Tyto produkty se liší v dopravních nákladech a v tom, jaký podíl ze svého příjmu na ně spotřebitelé dávají. Spotřebitelé nakupují každý typ produktu v obchodech s nejnižší cenou plus jednotkové náklady. Cena každého statku je určena ziskovou marží, která je náhodně přiřazena každému obchodu. V každém období vstupují na trh nové obchody a umísťují se náhodně ve městě a některé z obchodů ve ztrátě odchází z trhu. Tímto způsobem se maloobchodní trh vyvíjí směrem k optimální struktuře, tedy k optimálním cenám, velikostem a umístění obchodů. Model je kalibrován na datech z brněnského maloobchodního trhu z roku 2009. Pro realistická nastavení model generuje předpovědi konzistentní se stylizovanými fakty.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.