Soukromá řeč a typ aktivity u dětí předškolního věku

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KYJONKOVÁ Hana LACINOVÁ Lenka

Rok publikování 2010
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova private speech; egocentric speech; preschool children
Popis Příspěvek se zabývá vztahem mezi typem aktivity a soukromou řečí u předškolních dětí. Dvacet dětí (čtyřletých a pětiletých) bylo pozorováno během uzavřené aktivity (skládání maňáska podle předlohy) a otevřené aktivity (volná hra s maňáskem). Bylo zjištěno, že děti užívaly více soukromé řeči během otevřené aktivity oproti aktivitě uzavřené. To je v souladu s Vygotského perspektivou, že otevřená aktivita poskytuje podpůrné prostředí pro rozvoj seberegulace. Navíc bylo zjištěno, že děti užívaly řeč během otevřené a uzavřené aktivity rozdílným způsobem. Během otevřené aktivity děti produkovaly více fantazijně-herní řeči, zatímco během uzavřené aktivity došlo k nárůstu soukromé řeči popisující vlastní aktivitu a sebeřízení. Zvážen byl význam zjištění, že uzavřená aktivita a otevřená aktivita hrají rozdílnou, ale stejně důležitou, roli v rozvoji seberegulace.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.