Self-development during early adolescence: influences of parents and peers
Název česky | Vývoj Já v průběhu rané adolescence: vlivy rodičů a vrstevníků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem studie je zjistit, zda vlivy rodičů a vrstevníků působí ve vzájemné souvislosti nebo vcelku nezávisle. Naše dosavadní studie potvrzují předpoklad, že prožívaná opora ze strany rodičů, respektive emoční vřelost posilují obecné sebehodnocení. Vliv rodičovské kontroly je specifičtější - rodičovská kontrola je vyšší u dívek a vztahuje se zejména k oblastem Já souvisejícím s prožívaným přijetím druhými. Podpora nebo odmítání, které dospívající zažívají ze strany vrstevníků ovlivňuje především jejich pocity sociální kompetence a atraktivity; méně potom obecné sebehodnocení (Macek & Širůček, 2004; Macek & Ježek, 2007). Zde testujeme hypotézu, že nikoli pouze sebehodnocení, ale také self-koncept v období rané adolescence je determinován především vlivem rodičů a sekundárně očekávaným hodnocením ze strany vrstevníků. Užitá data pocházejí z české části longitudinální studie ELSPAC. Sledovanými proměnnými jsou vnímaný rodičovský styl, obecné sebehodnocení, stabilita a jasnost self-konceptu a možná já. Předběžné výsledky naznačují, že vnímané chování rodičů má větší vliv na self-koncept než hodnocení vrstevníky. Dále, self systém dívek je více závislý na rodičích a vrstevnících než self-systém chlapců. |
Související projekty: |