Unbundling a konkurence na železnici

Logo poskytovatele
Autoři

KVIZDA Martin

Rok publikování 2008
Druh Článek ve sborníku
Konference Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - ekonomické a regionální aspekty regulace konkurenčního prostředí.
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://www.econ.muni.cz/railway
Obor Ekonomie
Klíčová slova unbundling; transport economics; railway economics; transport policy; Common Transport Policy EU
Popis Soudobé reformy železniční dopravy v Evropě jsou založeny na vertikální separaci infrastruktury od dopravců, tzv. unbundlingu. Článek na základě ekonomické teorie i dosavadní reformní praxe identifikuje slabá místa unbundlingu jako: odtržení rozhodování o investicích do infrastruktury od dopravců, působení efektů úspor z rozsahu a úspor ze struktury, problém úspor z hustoty dopravy a intermodální konkurenci. Výsledná podoba reforem i jejich celkový dopad budou vždy záležet na roli státu v dopravní politice. Stát i v případě unbundlingu zůstane hlavním aktérem, regulátorem a plánovačem v železniční dopravě se všemi výhodami, ale především nevýhodami a riziky, které státní vlastnictví a regulace přinášejí.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.