Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SMÉKAL Vladimír NANIŠTOVÁ Eva KLČOVANSKÁ Eva (eds.)

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference Psychológia pre život. Zborník z vedeckej konferencie k 15. výročiu Katedry psychológie na Trnavskej univerzite
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova integration; integrative function; personal integrity
Popis V akademické psychologii stále ještě převažuje fragmentární uvažování o osobnosti, hledají se jednotky osobnosti, které by objasnily co nejvíce individuálních rozdílů. Podněty (výzvy) takových významných psychoterapeutických škol, jako jsou analytická psychologie, individuální psychologie, gestalt-terapie, logoterapie a další, které ve svých výchozích předpokladech nahlížejí na osobnost jako na primární celost, jsou považovány za pouhé terapeutické postuláty a spíše cíle psychoterapie, podnět vyplývající z filosofe holismu je brán jako jeden z mnoha filosofických výmyslů. Přitom je nesporné, že pro poznání osobnosti platí to, co vložil W. Stern do základu svého klíčového díla Person und Sache, totiž že "Personalitas est unitas multiplex et variabilis," a co tak jednoduše a výstižně formuloval A. Jurovský, když prohlásil, že osobností je každý konkrétní živý člověk. Integritu osobnosti lze chápat v souladu s Wernerovým principem ortogeneze jednak jako potencialitu a jednak jako výsledek každé etapy životní dráhy člověka. Současné stadium civilizace útočí na člověka tolika protikladnými a nesouladnými výzvami, že podporuje spíše parcelaci, fragmentaci osobnosti, která hrozí deformací kvality života a životního smyslu. Proto by programy duševní hygieny a koncepce výchovy osobnosti měly směřovat k podpoře hodnotových ideálů integrace a k vytváření vhodných programů. V tom lze spatřovat jeden z významných sociálních úkolů psychologie osobnosti, a to i proto, že mají-li se pozdní příchozí do Evropské unie stát občanskými společnostmi, je potřeba výzkumně sledovat a prakticky podporovat směřování k občanské dospělosti, v níž se harmonicky sjednocuje ideál autonomie s ideálem participativního společenství.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.