Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
Název česky | Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | New Educational Review |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities |
Popis | Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány. |
Související projekty: |