Regional Economic Development in the new EU Member States - Role of Higher Education Institutions as Important Stakeholders
Název česky | Regionální ekonomický rozvoj v nových členských státech EU - role vysokoškolských institucí jako významných subjektů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Čtyři roky členství zemí střední a východní Evropy v Evropské unii: důsledky a nové výzvy pro národní a regionální trhy práce |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Ekonomie |
Klíčová slova | human capital theory;regional development;role of stakeholders;higher education institutions |
Popis | Je nesporné, že organizace aktivní na poli terciárního vzdělávání v České republice aktuálně procházejí zásadními změnami spjatými s akceptací rychle se měnících požadavků trhu práce (vlivy globalizace, vstup na jednotný trh EU atd.). Bezesporu jednou ze zásadních otázek je pak definování celkového rámce širší spolupráce s organizacemi veřejného i soukromého sektoru na regionální úrovni s cílem generovat synergické efekty podporující udržitelný rozvoj regionu. Vzdělávací instituce by měly v rámci této spolupráce vybudovat dostatečné kapacity, které by je definovaly nejenom jako špičková centra vzdělávání, vědy a výzkumu, ale rovněž jako efektivní komunikační centra pro cílenou spolupráci s regionálními zaměstnavateli či subjekty veřejné správy. Nutnost budování relevantních komunikačních kapacit zajišťujících úzké kontakty mezi regionálními zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi v oblasti terciárního vzdělávání se stala ještě významnější po vstupu zemí středoevropského regionu do Evropské unie. Vzhledem ke vzrůstající potřebě kvalifikované pracovní síly se university a další instituce vyššího vzdělávání staly významnými katalyzátory udržitelného rozvoje regionu. Regionální investice do vzdělávání ze strany organizací veřejného i soukromého sektoru jsou bezesporu jedním z klíčových prvků pro strategické cílení rozvoje vzdělávací soustavy. Příspěvek si klade za cíl analyzovat optimalizaci investic do vzdělávání v regionech s pomocí aplikace teorie lidského kapitálu. Bude provedena analýza rozvoje definovaná na bázi akcentace spolupráce mezi vzdělávacími institucemi a organizacemi veřejného i soukromého sektoru s cílem udržitelného rozvoje regionu v intencích daných socioekonomických konstant. |