Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ZÁMEČNÍKOVÁ Dana KACHLÍK Petr

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Sborník z konference s mezinárodní účastí.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova children; illness; serious illness; parent; teacher; support; project TIMSIS
Popis Otázky spojené s podporou žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním v základní škole se stále více dostává do popředí. Jedním z důvodů je samozřejmě i nárůst počtu chronicky nemocných dětí. V následujícím textu je vymezena problematika nemocných dětí, včetně klasifikace, i když se v tomto případě jedná o skupinu značně různorodou. Faktem však zůstává, že s takovýmto dítětem se setká během své praxe téměř každý učitel. Jeho úkolem pak je takové dítě podpořit a ve spolupráci s rodiči a dalšími odborníky přispět k překonání obtížných situací. Úkolem pedagoga je teda podpořit kontinuitu vzdělávacího procesu. Nemocné dítě bývá častěji vytrženo ze svého sociálního prostředí, což zahrnuje i kontakt s vrstevníky. Z uvedeného vyplývá, že je v rámci podpory těchto žáků nutná spolupráce pedagogů ze škol při nemocnicích či zdravotnických zařízeních s cílem zajistit potřeby dítěte a snížit tak dopad nemoci na dítě. Cílem celého procesu je naplnění složky léčebné, pedagogické, sociální a psychologické. Učitel by měl znát základní potřeby nemocného dítěte, což zahrnuje změny dotýkající se denního režimu, léčebná opatření a další dopad onemocnění. Probatickou otázkou však zůstává nedostatek edukačních materiálů určených pro pedagogy, materiálů zaměřených právě na skupinu dětí s chronickým či jiným závažným onemocněním. Jednou z možností podpory a intervence v dané oblasti je i projekt Comenius 2.1 TIMSIS, jehož cílem je vytvoření materiálů pro učitele a rodiče žáků s vybraným onemocněním. Na základě spolupráce institucí participujících na projektu jsou vytvářeny inovační materiály za podpory informačních zdrojů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.