Leisure time as the fourth context of mental and social development of adolescents
Název česky | Volný čas jako čtvrtý kontext psychického a sociálního vývoje dospívajících |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2007 |
Druh | Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V našem sdělení zjišťujeme, jaký vliv má volný čas na zdravé, event. rizikové chování adolescentů. Čtvrtý kontext vývoje dospívajících se v předkládaném příspěvku překrývá a doplňuje s rodinou, školou a vrstevníky. Volný čas plní funkci výchovnou, zdravotní a sociální. Přispívá k utváření mezilidských vztahů, pomáhá tyto vztahy upevňovat, rozvíjí schopnosti, upevňuje morální vlastnosti, uspokojuje lidské potřeby a formuje hodnotové zájmy. Způsob využití volného času u dětí a dospívajících je ovlivněn sociálním prostředím. Zvlášť silný je vliv rodiny, party, vrstevníků. Rodiče slouží svým dětem jako vzory, buď pozitivní nebo negativní. Rodiny, které neplní svou výchovnou funkce se většinou nestarají, jak děti tráví svůj volný čas. Školy, střediska volného času i další výchovné subjekty mají možnost tento nedostatek redukovat. Významnou úlohu ve využití volného času dětí a mládeže si kladou za úkol své činnosti salesiánská střediska mládeže. Proto se zaměřujeme především na salesiánský výchovný styl a analyzujeme současné postavení salesiánských středisek mládeže. Salesiánskou pedagogickou koncepci srovnáváme s jinými koncepcemi využívání volného času. Věkové i individuální zvláštnosti a jejich respektování ve volném čase berou v úvahu pedagogická a psychologická hlediska. |
Související projekty: |