Specifika začínajících učitelů coby informátorů o klimatu a kultuře školy – metodická sonda
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2006 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | beginning teacher; school climate; school culture; interview; focus group; diary method |
Popis | Příspěvek vychází z pojetí klimatu školy jako intersubjektivně percipovaného a reflektovaného prostředí školy. V tomto pojetí lze různé účastníky školy pojímat jako různé informátory poskytující informace o různých prvcích prostředí školy (v rámci svých zkušeností). Celková podoba klimatu je tak triangulována z výpovědí různých kategorií informátorů. Příspěvek porovnává dvě takové kategorie informátorů – začínající učitele (studenty na roční praxi) a jejich mentory, tj. zkušené učitele. Porovnání se týká oblastí prostředí či fungování školy, které tito informátoři reflektují či nereflektují. Výsledky tak odpovídají na otázku, co lze či nelze očekávat od těchto dvou kategorií informátorů. Výzkum je postaven na analýze reflektivních deníků a rozhovorů účastníků programu „klinický rok“, který je součástí studijního programu učitelství AJ na Univerzitě Pardubice. |
Související projekty: |