Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠINDLER Jakub

Rok publikování 2005
Druh Článek ve sborníku
Konference Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jií Dalajka)
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://www.centrum.fss.muni.cz/info/download.php
Obor Psychologie
Klíčová slova Experiential pedagogy; Psychotherapy; Adventure therapy; Personal growth; Therapeutically efficacious factors; Qualitative research
Popis Článek představuje zážitkovou pedagogiku a její potenciál k příznivému ovlivnění osobnostního růstu (cíle rekreační, edukační, osobnostně rozvojové a terapeutické). Pozornost je zaměřena na rozhraní osobnostně rozvojové - terapeutické formou hledání shod i rozdílností zážitkové pedagogiky a psychoterapie co do: indikovaných cílových skupin, cílů působení, využitých metod působení a účinných faktorů obou oborů. Prezentuji též výsledky kvalitativní sondy srovnávající výpovědi absolventů intenzivního 10denního zážitkově pedagogického kurzu s výpověďmi lidí z 5ti letého sebezkušenostního terapeutického výcviku. Shody i rozdíly osobitě, ale výstižně shrnuje jeden z respondentů, který prošel oběma srovnávanými programy: "výcvik se mi zdá jingový a kurz jangový. Jsou to dvě stejné věci, jen odlišné polarity. Jangový znamená akční, rychlý. Tam se člověk dostane rychle k cíli. Výcvik není tak akční. Ty procesy jsou pomalejší, schovanější. A zase mohou být hlubší. Je to i ošetřené, že se k tomu člověk může i vracet, co neobjevíš jeden rok, tak na to máš druhý, nebo i čtvrtý rok. To na kurzu nemůžeš. Stejné je to v tom, že všechno je seberozvoj."
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.