Zážitková pedagogika jako jedna z možných cest příznivého rozvoje člověka
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jií Dalajka) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.centrum.fss.muni.cz/info/download.php |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | Experiential pedagogy; Psychotherapy; Adventure therapy; Personal growth; Therapeutically efficacious factors; Qualitative research |
Popis | Článek představuje zážitkovou pedagogiku a její potenciál k příznivému ovlivnění osobnostního růstu (cíle rekreační, edukační, osobnostně rozvojové a terapeutické). Pozornost je zaměřena na rozhraní osobnostně rozvojové - terapeutické formou hledání shod i rozdílností zážitkové pedagogiky a psychoterapie co do: indikovaných cílových skupin, cílů působení, využitých metod působení a účinných faktorů obou oborů. Prezentuji též výsledky kvalitativní sondy srovnávající výpovědi absolventů intenzivního 10denního zážitkově pedagogického kurzu s výpověďmi lidí z 5ti letého sebezkušenostního terapeutického výcviku. Shody i rozdíly osobitě, ale výstižně shrnuje jeden z respondentů, který prošel oběma srovnávanými programy: "výcvik se mi zdá jingový a kurz jangový. Jsou to dvě stejné věci, jen odlišné polarity. Jangový znamená akční, rychlý. Tam se člověk dostane rychle k cíli. Výcvik není tak akční. Ty procesy jsou pomalejší, schovanější. A zase mohou být hlubší. Je to i ošetřené, že se k tomu člověk může i vracet, co neobjevíš jeden rok, tak na to máš druhý, nebo i čtvrtý rok. To na kurzu nemůžeš. Stejné je to v tom, že všechno je seberozvoj." |
Související projekty: |