CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
Název česky | CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | The New Educational Review |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | social support; perceived support; child; adolescent; parent; teacher; classmate; assessment |
Popis | Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorek poskytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do 0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavu jednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí. |
Související projekty: |