Carsharing travel distance and its associated factors: A case study of Seoul, South Korea
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | JOURNAL OF CLEANER PRODUCTION |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Sciencedirect |
Doi | http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.132380 |
Klíčová slova | Two-way carsharing; Trip distance; Multilevel mixed-effect model; Seoul |
Přiložené soubory | |
Popis | Tato studie zkoumá vzorce mobility členů carsharingu z pohledu délky jejich cest a souvisejících faktorů, přičemž se specificky zaměřuje na osobní charakteristiky členů, jejich způsob využívání služby a lokalizaci stanic. Jako případová studie byl použit Soul, přičemž jako zdroj dat sloužily měsíční záznamy o pronájmech poskytované provozovateli obousměrného carsharingu. K řešení prostorové heterogenity mezi lokalitami stanic, která ovlivňuje délku cest u každého pronájmu, byl použit přístup víceúrovňového modelování smíšených efektů. Dále byla provedena klasifikace členů carsharingu na základě délky cesty pomocí regresního stromu, což umožnilo vytvoření klastrů nejhomogennějších skupin členů. Výsledky víceúrovňového modelu potvrdily významné role lokalizace stanic a faktorů na individuální úrovni, které ovlivňují vzorce mobility členů carsharingu. Charakteristiky na individuální úrovni ukázaly, že členové ve věku kolem 50 let a ženy cestují na delší vzdálenosti. Podobně pronájmy uskutečněné v nepracovní dny a ráno vykazovaly delší cestovní vzdálenosti. Charakteristiky na úrovni stanic naznačují, že blízkost stanic carsharingu k veřejné dopravě a rekreačním oblastem pozitivně ovlivňuje délku cest, což poukazuje na vliv zastavěného prostředí a využití území na cestovní vzorce členů carsharingu. Kombinací dat o transakcích carsharingu a údajů o zastavěném prostředí v okolí stanic tato studie navrhuje nový způsob spolupráce městských úředníků a provozovatelů carsharingu za účelem dosažení společných cílů v oblasti udržitelné mobility. |