Measuring destination-based segregation through mobility patterns: Application of transport card data
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | JOURNAL OF TRANSPORT GEOGRAPHY |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Sciencedirect |
Doi | http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103025 |
Klíčová slova | Social interaction space; Segregation; Social groups; Transport card data |
Přiložené soubory | |
Popis | Tato studie zkoumá úroveň segregace, kterou zažívají senioři, děti/mládež a cestující se zdravotním postižením ve srovnání s běžnými cestujícími s normálním jízdným v cílové destinaci jejich cesty při využívání veřejné dopravy. Týdenní záznamy o cestách cestujících veřejnou dopravou byly získány z údajů o dopravních kartách v Soulu za účelem výpočtu indexů odlišnosti a expozice, které jsou teoreticky ekvivalentní těm, jež byly vyvinuty ve výzkumu segregace. Tyto indexy byly použity k zachycení segregace založené na cílových destinacích prostřednictvím vzorců mobility. Dále byl vypočítán vícegrupový entropický index k měření diverzity posouzením sociálního složení všech cestujících toků v rámci prostorové jednotky. Výsledky ukázaly, že úroveň segregace, kterou cestující zažívají na základě svých sociálních skupin, se výrazně liší v závislosti na denní době a dni v týdnu. Vypočtená míra expozice ukazuje, že potenciální interakce mezi vybranými sociálními skupinami a cestujícími s normálním jízdným je relativně vyšší během dopravní špičky ve všední dny. Výsledky také ukazují, že stanice metra poskytují více příležitostí k interakci mezi různými sociálními skupinami. Tato zjištění mohou přispět k lepšímu pochopení sociální segregace prostřednictvím vzorců mobility i k efektivnímu kvantifikování výkonu sítě veřejné dopravy z hlediska poskytování příležitostí k interakci mezi skupinami. |