Carsharing station location and demand: Identification of associated factors through Heckman selection models
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | JOURNAL OF CLEANER PRODUCTION |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Sciencedirect |
Doi | http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123846 |
Klíčová slova | Obousměrné sdílení automobilů; Stanice pro sdílení automobilů; Poptávka; Heckmanův výběrový model |
Přiložené soubory | |
Popis | Služby sdílení automobilů byly zavedeny jako nové možnosti mobility v metropolitních oblastech po celém světě. Aby tato nová možnost mobility mohla úspěšně fungovat a přilákat dostatečnou poptávku k udržení služby, je nezbytné pochopit, kde by měly být stanice pro sdílení automobilů umístěny a jaké faktory jsou důležité pro posílení poptávky. Za účelem poskytnutí vhledů do tohoto pochopení se tato studie snaží identifikovat faktory, které ovlivňují výběr lokalit stanic pro sdílení automobilů a poptávku ze strany provozovatelů sdílení automobilů na základě měsíčních údajů o pronájmech v Soulu, Jižní Korea. Identifikace je provedena propojením výběru lokalit a poptávky se základními charakteristikami konkrétních sčítacích bloků, ve kterých se hlášené stanice sdílení automobilů nacházejí. Srovnávací analýzy jsou rovněž prováděny rozdělením údajů o transakcích na podskupiny: 1) pronájmy ve všední dny a dny pracovního volna a 2) pronájmy členů ve věkových skupinách 20–30 let a 40 let a starších. Aby byla opravena selekční zkreslení (pronájmy sdílení automobilů jsou pozorovány pouze tam, kde jsou umístěny stanice sdílení automobilů), jsou použity výběrové modely Heckman k vysvětlení výběru lokalit stanic a poptávky společně. Odhadované modely naznačují, že úroveň nabídky veřejné dopravy má pozitivní vztah k výběru lokalit pro stanice sdílení automobilů i k poptávce. Naopak hustota zalidnění je negativně spojena s obojím – výběrem lokalit i poptávkou. Byla zjištěna spíše slabá souvislost mezi lokalitami stanic sdílení automobilů a poptávkou členů ve věku 40 let a starších, což naznačuje, že provozovatelé sdílení automobilů se při výběru lokalit služeb zaměřují především na mladší uživatele. |