Carsharing station location and demand: Identification of associated factors through Heckman selection models

Autoři

SHAH Sorath KO Joonho KIM Jihan

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj JOURNAL OF CLEANER PRODUCTION
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www Sciencedirect
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123846
Klíčová slova Obousměrné sdílení automobilů; Stanice pro sdílení automobilů; Poptávka; Heckmanův výběrový model
Přiložené soubory
Popis Služby sdílení automobilů byly zavedeny jako nové možnosti mobility v metropolitních oblastech po celém světě. Aby tato nová možnost mobility mohla úspěšně fungovat a přilákat dostatečnou poptávku k udržení služby, je nezbytné pochopit, kde by měly být stanice pro sdílení automobilů umístěny a jaké faktory jsou důležité pro posílení poptávky. Za účelem poskytnutí vhledů do tohoto pochopení se tato studie snaží identifikovat faktory, které ovlivňují výběr lokalit stanic pro sdílení automobilů a poptávku ze strany provozovatelů sdílení automobilů na základě měsíčních údajů o pronájmech v Soulu, Jižní Korea. Identifikace je provedena propojením výběru lokalit a poptávky se základními charakteristikami konkrétních sčítacích bloků, ve kterých se hlášené stanice sdílení automobilů nacházejí. Srovnávací analýzy jsou rovněž prováděny rozdělením údajů o transakcích na podskupiny: 1) pronájmy ve všední dny a dny pracovního volna a 2) pronájmy členů ve věkových skupinách 20–30 let a 40 let a starších. Aby byla opravena selekční zkreslení (pronájmy sdílení automobilů jsou pozorovány pouze tam, kde jsou umístěny stanice sdílení automobilů), jsou použity výběrové modely Heckman k vysvětlení výběru lokalit stanic a poptávky společně. Odhadované modely naznačují, že úroveň nabídky veřejné dopravy má pozitivní vztah k výběru lokalit pro stanice sdílení automobilů i k poptávce. Naopak hustota zalidnění je negativně spojena s obojím – výběrem lokalit i poptávkou. Byla zjištěna spíše slabá souvislost mezi lokalitami stanic sdílení automobilů a poptávkou členů ve věku 40 let a starších, což naznačuje, že provozovatelé sdílení automobilů se při výběru lokalit služeb zaměřují především na mladší uživatele.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.