Parental Educational Homogamy and Children’s Tertiary Education in Europe
Název česky | Vzdělanostní homogamie rodičů a terciární vzdělávání dětí v Evropě |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Comparative Population Studies |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.comparativepopulationstudies.de/index.php/CPoS/article/view/600 |
Doi | http://dx.doi.org/10.12765/CPoS-2024-10 |
Klíčová slova | Parental homogamy; Intergenerational transmission; Educational inequality; European Social Survey; Family background |
Přiložené soubory | |
Popis | V tomto článku zkoumáme, (1) zda homogamie rodičů v oblasti vzdělání souvisí s dosaženým terciárním vzděláním dětí v různých evropských zemích a (2) zda tato souvislost závisí na vzdělání rodin. Na základě údajů z Evropského sociálního výzkumu a víceúrovňových logistických regresních modelů zjišťujeme, že rodičovská homogamie je důležitá pro dosažení terciárního vzdělání dětí. Zejména děti homogamních rodičů s vyšším vzděláním mají větší pravděpodobnost, že samy získají terciární vzdělání. Tento vztah z hlediska homogamie rodičů se v jednotlivých zemích liší. Zatímco v Česku, Rakousku, Maďarsku, Itálii, Švýcarsku a Německu je tato souvislost pod evropským průměrem, ve Slovinsku, Estonsku, Francii, Polsku, Irsku, Švédsku a Litvě je stejná nebo blízká průměru a ve Španělsku, Finsku, Nizozemsku, Portugalsku, Spojeném království, Norsku a Belgii je nadprůměrná. Naše zjištění naznačují, že konstelace vzdělání rodičů by měly být v dalším výzkumu nerovnosti ve vzdělávání podrobněji zkoumány. |
Související projekty: |