Inkluzivita v klinických studiích: výukový projekt SENSITISE
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Senioři, etnické menšiny, těhotné a kojící ženy, zdravotně postižení, osoby s duševními a kognitivními poruchami, polymorbidní pacienti – to jsou příklady skupin omezeně zařazovaných do klinických studií. Logicky se nabízí, že závěry takových studií jsou jen obtížně generalizovatelné a nemohou s jistotou podpořit použití hodnocené terapie u osob, které nebyly ve studii zastoupeny. Sekundárně může být ohrožena důvěra těchto pacientů ve výzkum obecně. Otázka inkluzivity v klinických studiích není nová. Již v roce 2017 vznikla iniciativa INCLUDE, která identifikovala a definovala opomíjené skupiny a překážky bránící jejich zapojení do klinických studií. Na cestě k řešení tohoto problému a provádění efektivnějšího klinického výzkumu se nabízí otázka vzdělávání co nejširší populace studentů zdravotnických oborů jako možných budoucích investigátorů, metodologů klinického výzkumu či osob zapojených do plánování klinické studie nebo využívání jejích výsledků v praxi. Tuto mezeru si klade za cíl zaplnit projekt SENSITISE, celým názvem Inclusive clinical trials: training and education to increase involvement of under-served groups. V rámci sdělení budou prezentovány konkrétní příklady studií, v nichž je nedostatečná míra inkluzivity významným limitem, představen bude také samotný projekt a jeho plánované veřejně dostupné výukové výstupy. Podpořeno ze státního rozpočtu prostřednictvím MŠMT projektem VVI CZECRIN (LM2023049) a programem Erasmus+ (2023-1-IE02-KA220-HED-000159532). |
Související projekty: |