Zavedení konceptu TBL do výuky klinické farmakologie: zkušenosti, efektivita

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Lékařskou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠIŠKA Filip RYCHLÍČKOVÁ Jitka DEMLOVÁ Regina

Rok publikování 2024
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Popis Úvod: Koncept týmové výuky (Team-Based Learning; TBL) klade důraz na aktivní a kolaborativní přístup v učení, trénuje kritické myšlení, komunikaci, měkké dovednosti, ale i aplikaci znalostí v klinických situacích. Cílem sdělení je ukázat cestu transformace výuky klinické farmakologie a demonstrovat efektivitu nového formátu. Metodika: Shrnutí klíčových kroků přeměny formátu výuky a představení kompletních studijních materiálů. Dotazníkové šetření k měření úrovně sebedůvěry absolventů předmětu v definovaných farmakologických dovednostech. Dovednosti hodnoceny pomocí pětibodové Likertovy škály. Pro statistickou analýzu byl použit párový t-test a program Statistica 12®, za významný rozdíl je považována hodnota p Výsledky: Transformace předmětu klinická farmakologie na LF MU byla zahájena v roce 2020. Výchozím formátem byla přednáška proložená krátkými diskusemi. Pandemie COVID-19 posílila potřebu většího zapojení studentů, posun od předávání znalostí k rozvoji dovedností. Definovali jsme klíčová témata a dovednosti na základě publikovaných seznamů esenciálních léčiv, statistik preskripčních chyb a vlastních klinických zkušeností. Připravena byla na míru ušitá a recenzovaná skripta, doplněná o aplikační cvičení. V dalších fázích byly připraveny videopřednášky, RAT testy a virtuální pacienti. Celkově transformace představovala 5leté dobrodružství, které vyvrcholilo úplnou implementací konceptu převrácené třídy a TBL, čímž vzniklo jedinečné podporující, participativní a inkluzivní vzdělávací prostředí. Dotazníkového šetření se v roce 2022/23 resp. 2023/24 zúčastnilo 50 resp. 41 studentů. Inovativní formát přinesl vyšší sebedůvěru studentů při revizi medikace (3,2 ± 0,7 vs. 3,8 ± 0,8), hodnocení adekvátnosti terapie (3,7 ± 0,7 vs. 4,1 ± 0,7), předepisování (3,1 ± 0,7 vs. 3,7 ± 0,9), hodnocení přiměřenosti dávky léku (3,0±0,9 vs. 3,6±1,0) a potenciálních lékových interakcí (3,4±0,8 vs. 3,8±0,9). Nebyl zjištěn rozdíl při hodnocení lékových duplicit a nežádoucích účinků. Závěr: Koncept převrácené učebny a kolaborativního, týmového učení je ve výuce klinické farmakologie proveditelný. Je spojen se zřejmým pozitivním vlivem na farmakologické a preskripční dovednosti pregraduálních studentů medicíny.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.