Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Digitální vzdělávání v měnící se společnosti: nové výzvy, rizika, prevence. Sborník příspěvků z konference ERIS22 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | AI; artificial intelligence; information literacy; creativity; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernity |
Popis | Příspěvek se sleduje otázku transformace konceptu informační gramotnosti v souvislosti s nástupem generativních systémů umělé inteligence (GPT-3, Dalle-2). Ukazuje, že schopnost práce s těmito nástroji proměňuje základní praxi práce s informacemi a současně představuje nezbytný předpoklad pro studium a práci v moderní společnosti. Snaží se upozornit na bariéry, které by absence takové kompetence způsobovala a zdůraznit její sociální dimensi. |