Request strategies and modification devices as performed by Czech EFL learners: A focus on borrowing objects
Název česky | Strategie a modifikátory používané v žádostech českými studenty angličtiny jako cizího jazyka: Půjčování předmětů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Discourse and Interaction |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.muni.cz/discourse-and-interaction/article/view/21339/28427 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/DI2022-2-128 |
Klíčová slova | request strategies; politeness; head acts; internal modification; external modification; pragmatic competence |
Popis | Tato studie představuje analýzu neformálních psaných žádostí z maturitní zkoušky z anglického jazyka a simulovaných mluvených žádostí popisujících pragmalingvistické jevy, které čeští studenti angličtiny jako cizího jazyka používají v žádostech zaměřených na půjčování předmětů. Jádra žádostí získaných z obou zdrojů jsou realizována převážně konvenčními nepřímými strategiemi s výraznou podporou externích modifikátorů, zatímco zjemňující výrazy jsou v jádrech žádostí používány výjimečně. Psané žádosti se vyznačují častým opakováním, převahou modifikátorů nacházejících se mimo jádra žádostí a vyšším procentem tvář ohrožujících jevů, jako například vyjadřování očekávání, že žádosti bude vyhověno, či používání přímých strategií v jádrech žádostí formou frází obsahujících sloveso „want“ a imperativy. Simulované mluvené žádosti obsahují více tvář ochraňujících strategií, ale prokazují menší variability v realizaci žádostí. Aktivity zaměřené na zvýšení povědomí o zdvořilé realizaci žádostí a na pochopení jejich tvář ohrožujícího potenciálu by měly být následovány explicitní výukou o zdvořilých strategiích žádostí a jejich součástí. |
Související projekty: |