Státní vysoká škola alternativou pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Scientia et Societas |
Citace | |
Klíčová slova | Barriers; education; support; socioeconomic background; social category |
Popis | Socioekonomické zázemí studentů bývá tradičně uváděno jako jeden z faktorů ovlivňující dosažené vzdělání. Ekonomické bariéry přístupu ke vzdělání existují i přes skutečnost, že je v České republice poskytováno školství na všech úrovních bezplatně. V kontextu ekonomických bariér se jako klíčové ukazují náklady na běžný život, které rostou, pokud student musí opustit místo trvalého bydliště. Snaha o odstranění ekonomických bariér je realizována jak na centrální úrovni, tak na úrovni jednotlivých vysokých škol. Kromě sociálních příspěvků a sociální pomoci, mohou studenti také čerpat různá sociální a prospěchová stipendia. V souvislosti s překonáváním bariér se však zapomíná na další cestu, kterou bývá studium na státní vysoké škole v zaměstnaneckém poměru s budoucím závazkem služby. Tento typ školy na jedné straně poskytne studentovi vzdělání a na straně druhé s ním uzavírá zaměstnanecký poměr, díky kterému je schopný náklady na studium hradit zcela samostatně. Tato alternativní cesta pro překonání ekonomických bariér je v této práci zkoumána prostřednictvím motivace studentů ke studiu a jejich socioekonomického zázemí. V tomto kontextu se potvrzuje, že je státní vysoká škola pro část studentů alternativním způsobem pro překonání ekonomických bariér v přístupu ke vzdělání. |