The Impact of Subsidies on the Regional Passenger Rail Transport
Název česky | Vliv dotací na osobní regionální železniční dopravu |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | 15th DOKBAT 2019 Conference Proceedings |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://dokbat.utb.cz/wp-content/uploads/2020/01/DOKBAT_2019_Conference_Proceedings.pdf |
Klíčová slova | transport policy; regional railway transport; subsidy; EU funds; common transport policy |
Přiložené soubory | |
Popis | Osobní železniční doprava prochází změnami nejen v České republice, ale ve všech zemích v Evropské unii. Strach ze změny klimatu, velké investice do dopravní infrastruktury i vozidel a dopravní zácpy způsobují, že železniční doprava se stává stále populárnější. Tento fenomén je zejména vidět u dálkové a příměstské dopravy. Regionální doprava stojí mimo tyto trendy. Počet cestujících setrvale klesá. Kraje, které jsou zodpovědné za regionální osobní železniční dopravu a které ji financují, se snaží ji podpořit pořizováním nových vozidel, zaváděním integrovaných dopravních systémů nebo snižováním cen jízdného. Je tato snaha vidět v počtu přepravených cestujících? Cílem článku je identifikovat, zda dotace na nákup vozidel vedou k růstu cestujících v regionální dopravě. Metodologie je založena na fixed-effects modelu panelových dat a analýze popisných statistik jednotlivých proměnných. Výsledky ukazují, že investice do nových vozidel nemá měřitelný efekt na počet cestujících. Regionální osobní železniční doprava je podřadným statkem, po němž poptávka klesá s růstem příjmu. Regionální a dálková doprava jsou komplementy. Investice do železničních koridorů může učinit regionální dopravu více atraktivní. |
Související projekty: |