Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.econ.muni.cz/kolokvium |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28 |
Klíčová slova | high-speed railways - labour mobility - metropolises |
Popis | Příspěvek se zabývá systémovými vazbami mezi metropolemi nadnárodního významu a rozvojem sítě vysokorychlostních tratí, která je důležitým faktorem žádoucího pohloubení integrace vymezeného středoevropského makroregionu. Pro tento účel byla využita originální metodika hodnocení metropolí (reflektující postindustriální fázi společenského rozvoje), která je založena na třech komponentách: velikost populace, ekonomický profil a podnikatelská atraktivita. Celkem tak bylo identifikováno 27 metropolí, které pak byly rozděleny do tří typů: dominantní, etablované a elementární metropole. Typové zařazení metropolí do značné míry koresponduje s jejich aktuálním postavením v sítích vysokorychlostních tratí. Návazně pak jsou diskutovány plánované záměry výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Ze širšího praktického pohledu je možné konstatovat, že preference důkazně založených přístupů k hodnocení potenciálních přínosů výstavby vysokorychlostních tratí před administrativními přístupy je účinným nástrojem na odstranění nedostatků, které byly zjištěny v rámci auditu Evropského účetního dvora na vybraných vysokorychlostních tratí v EU. |
Související projekty: |