Ageing quiz : dynamika stereotypů spojených se stárnutím (sekundární analýza výběrových šetření)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Stárnutí 2016 : sborník příspěvků 3. gerontologické mezioborové konference : 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 21.-22. října 2016 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | sborník |
Klíčová slova | Ageing; aging; old age; seniors; stereotypes; myths; gerontological literacy |
Popis | Tato práce sleduje zobrazování stárnutí/stáří/seniorů v kvízech Ageing / Aging Quiz, které lze nalézt na internetu. Tyto kvízy jsou sestaveny z nejběžnějších představ o stáří a stárnutí, které jsou většinou laděny stereotypně až negativně, a jsou využívány pro testování gerontologické gramotnosti, jejíž význam vzhledem ke stárnoucí populaci roste. Je pravděpodobné, že gerontologicky gramotný jedinec je lépe připraven na vlastní stárnutí, a jeho postoje k (současným) seniorům nejsou tolik ovlivněny (negativními) stereotypy. Cílem prezentace je nabídnout analýzu mýtů problematizovaných v zahraničních „Ageing Quiz“ a představení jeho českého ekvivalentu. Práce je sekundární analýzou veřejně dostupných kvízů zaměřených na vnímání stáří a očekávání toho, co stáří přináší. Tvrzení, která se v kvízech často opakují, jsou konfrontována s literaturou, a jejich ne/platnost také ověřena sekundární analýzou dat na české populaci. Ukazuje se, že některé představy o stáří, stárnutí a seniorech jsou přetrvávající mýty. Se stářím často spojovaná slova jako „většina seniorů“, „téměř všichni senioři“ apod. jsou používána mnohdy neadekvátně, a jejich použití je relativní a homogenizující. Zaměření více pozornosti na toto téma a zlepšování gerontologické gramotnosti bude v budoucnu užitečné a potřebné. |
Související projekty: |