Péče o duši jako východisko fenomenologické pedagogiky v kontextu vzdělávacích technologií
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Jan Patočka a naše doba. Sborník příspěvků mezinárodní konference |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/1006/3124/777-1 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8958-2018 |
Klíčová slova | care for the soul; PLE; SOLE; connectivism; Patočka; Fink; heutagogy; MOOC; learning management data; BI; AI |
Popis | Jan Patočka staví ve své koncepci fenomenologické pedagogiky jako ústřední téma péči o duši. Tu vidí jako základ filosofie, nezbytný předpoklad pro reflexi vlastního lidského vývoje, dějin v pravém slova smyslu. Své pojetí fenomenologie ale nevztahuje pouze k otázkám ontologickým a epistemickým, ale klade je také do souvislostí s pedagogikou. Poznání se stává individualizovaným hledáním pravdy v nejkomplexnějším slova smyslu. V tomto kontextu se pokusíme zaměřit na změny, které v oblasti vzdělávání přinášejí nové technologie a technologické možnosti v oblasti vzdělávání se autonomnímu cestami. Internet a možnosti s ním spojené otevřeli cestu k budování osobního vzdělávacího prostředí (PLE), rozvoji metod jako je sebe-organizované učení prostředí (SOLE) nebo konektivismu a heutagogice. Příspěvek se pokusí právě tyto nové možnosti učení se reflektovat pomocí Patočkova konceptu péče o duši a celkového nazírání fenomenologické pedagogiky s odkazem na antinomie Eugena Finka. |
Související projekty: |