Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential
Název česky | Jazykové krajiny jako oblast výzkumu a potenciál pro didaktiků jazyků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | linguistic landscape; scholarly paradigm; foreign language didactics; research |
Popis | Jazykové krajiny (Linguistic Lanscapes) jako fenomény každodenního života představují bezprostřední konfrontaci se společenskou realitou, stejně jako vhled do specifických, kulturně podmíněných komunikačních situací, které poskytují podnětné impulsy i pro výuku cizích jazyků. Příspěvek se zabývá jazykovými krajinami v jejich různých podobách z pohledu výzkumného paradigmatu. Zvláštní pozornost je zde zaměřena na současný přístup při jejich zkoumání, který je relevantní i pro výzkumné pole didaktiky cizích jazyků. V následující části je nastíněn didaktický potenciál pro výuku cizích jazyků, přičemž je pozornost exemplárně zacílená na jazykovou rozmanitost, která je charakteristická pro Brno jako urbánní prostor. V poslední části je představen projekt „Jazykové krajiny v Brně“, v němž se odráží jazykový kontakt i jazyková politika tohoto prostoru, stejně jako v něm v minulosti i současnosti probíhající kulturní kontakty. Zároveň je poukázáno na to, jakým způsobem je urbánní prostor využíván jako diskusní platforma. |
Související projekty: |