Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociológia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=list_articles&journal_issue_no=11114197#abstract_14169 |
Obor | Sociologie, demografie |
Klíčová slova | educational expectations; educational aspirations; parental expectations; status attainment theory; dilution hypothesis |
Popis | Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv. |
Související projekty: |