Typologie rodinných vypravěčů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Hlavním cílem posteru bylo prezentovat typologii čtyř různých přístupů, které mnou zkoumaní rodiče a prarodiče z vícegeneračních rodin zaujímají při čtení a vyprávění pohádek předškolním dětem. Tyto přístupy se zdají být ovlivněny jejich rodinnými rolemi (matka, otec, babička, dědeček) a genderem (muž, žena). Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy zaujímaly zpravidla ženy, přístup Učitele spíše rodiče, přístup Mudrce spíše prarodiče a přístup Kašpárka byl doménou mužů. Zástupci každého z přístupů shledávají ve čtení či vyprávění dětem poněkud odlišný smysl, což se projevuje v rozdílných podobách jejich vyprávěcích rituálů. Chůvy je vnímají jako přirozenost a sledují jimi hlavně kontakt s dítětem. Pro Učitele jsou spíše potřebou a vidí v nich potenciál pro všestranný rozvoj dítěte a základ pro pozdější učení čtení. Mudrci je vnímají jako příjemnou povinnost a snaží se jimi dítě mravně vychovávat. Pro Kašpárky jsou tyto aktivity především o zábavě a vzájemné legraci. |
Související projekty: |