Vyučování jako prostor k žákovskému učení?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník z workshopu: Geografický výzkum: Vztahy mezi sociálním a materiálním |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://workshop.geogr.muni.cz/files/SbornikGeografickyVyzkum2016.pdf?ac=1384136041 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | classroom discourse; dialogic education; student participation; action research |
Popis | Cílem tohoto příspěvku je představit koncept tzv. dialogického vyučování a na datech z našeho akčního výzkumu (GA13-23578S) ukázat, jakým způsobem je možné rozšířit prostor pro žákovské učení. V pedagogickém výzkumu existuje dlouhodobý zájem o to, jak žáci participují na výukové komunikaci. Tento zájem je spojen s přesvědčením o provázanosti myšlení a řeči. Sfardová (2008) používá termín commognition (vzniklý jako složenina z communication a cognition) s cílem zdůraznit neoddělitelnost těchto dvou fenoménů. Jednoduše řečeno, jestliže žák ve vyučování operuje s informacemi, které dříve neměl, a provádí kognitivní operace na úrovni, jíž dříve nebyl schopen, znamená to, že probíhá učení. Výsledkem našeho projektu je rozšíření prostoru pro žáky, které má kvantitativní i kvalitativní ráz – žáci vyplňují svými promluvami větší část hodiny, formulují delší repliky a v hodinách se objevují produktivnější interakce. |
Související projekty: |