Když rodiče vybírají základní školu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | overview study, choosing elementary school, parents, school |
Popis | Již více než čtvrt stolení je v České republice na rodičích, aby zvolili základní školu, do které jejich dítě nastoupí do první třídy. Jde o proces, který může zásadně určit budoucnost dítěte a v důsledku také mít vliv na celou společnost, právě volba základní školy je totiž na počátku mechanismu, který ovlivňuje nerovnosti ve vzdělávání. Vzdělávací politika nejen v evropských zemích tedy řeší otázky možnosti a realizace volby školy právě z důvodu rovných vzdělávacích příležitostí a zároveň jako prostředku k ovlivňování kvality školy (potažmo vzdělávání). V České republice v posledních dvou desetiletích proběhla (většinou kvantitativní) šetření, která si kladla za cíl zjistit, jaké jsou motivace a postupy rodičů při rozhodování o volbě školy. Oproti zahraničním výzkumům však tolik nevyužívají sociálních teorií. Příspěvek má charakter přehledové studie, konkrétně podle Mareše (2013) jde o typ kritického přehledu, který vychází ze souboru prací na téma volby školy v období od roku 2000. Popisuje poznatky získané dosavadními výzkumy, sumarizuje výsledky a srovnává je mezi sebou. Analyzuje zvolené teoretické přístupy a koncepty, metodologické postupy a kriticky hodnotí jejich kvalitu. |
Související projekty: |