Determinanten der Entwicklung und Aufrechterhaltung des Expertenwissens von Fremdsprachenlehrern
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | teacher expertise; foreign language teachers; determinants; development; maintenance; pedeutological research |
Popis | V posledních čtyřech desetiletích dochází k dynamickému rozvoji výzkumu expertnosti, v němž jde především o vysvětlení předpokladů vynikajícího výkonu (expert performance) v určité doméně lidské činnosti (Ericsson et al., 2006; Friege, 2001). Postupně se tento výzkum prosazuje i v učitelství, a to jak v obecné rovině, tak i v rámci jednotlivých subkultur učitelské profese (např. učitelé cizích jazyků), přičemž se v něm v poslední době pozornost stáčí také k procesům rozvoje a udržování expertnosti. Toto směřování se odrazilo i v českém pedagogickém výzkumu a bylo uchopeno v rámci řešení výzkumného projektu Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky) , který byl realizován v letech 2011–2013 na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Vedle zkoumání charakteristik expertnosti ve smyslu nejvyšší míry kvality profesního výkonu učitelů cizího jazyka jako jevu zasazenému v určitém čase a kontextu zde byla pozornost zaměřena na zkoumání subjektivních a objektivních determinant rozvoje a udržování expertnosti učitelů jako fenoménů, jež tyto procesy ovlivňují. V úvodu tohoto příspěvku je nastíněno ukotvení expertnosti v pedeutologickém výzkumu a poté jsou zde představeny výsledky jedné z dílčích studií, která byla provedena s cílem identifikovat výše uvedené determinanty v českém kulturním kontextu. |
Související projekty: |