Osobní železniční doprava od Stephensona po Kallase - vývoj a ekonomický význam struktury odvětví.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | V přednášce se podíváme na problematiku konkurence v osobní železniční dopravě z nadhledu ekonomické teorie. Začneme historií a ekonomickým rozborem různých typů organizace železniční dopravy ve světě od samých počátků jejího vzniku. Poté se přeneseme do současnosti a srovnáme historické zkušenosti s trendy organizace železniční dopravy ve světě a zejména v Evropské unii; v kontextu železničních balíčků se pokusíme definovat roli státu a dopravní politiky při tvorbě struktury trhu dopravních služeb a dovodíme ekonomické (fiskální) dopady různých tržních struktur. Podrobně se podíváme na první zkušenosti s komerční dálkovou dopravou v Itálii, Rakousku a Švédsku, v diskusi je srovnáme se situací v Česku a dovodíme možnosti a předpoklady pro současné fungování komerční a dotované dopravy. Na závěr budou prezentovány výsledky empirické studie o potenciální ochotě cestujících v mezinárodní dopravě z/do Prahy přesednout z letadel do vlaku. |
Související projekty: |