Selected characteristics of family business in the construction industry of the Czech Republic

Název česky Vybrané charakteristiky rodinného podnikání ve stavebním průmyslu ČR
Autoři

ODEHNALOVÁ Pavla PIROŽEK Petr

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Littera Scripta
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
Obor Řízení, správa a administrativa
Klíčová slova family business; strategy; centralization; customer orientation; employees
Popis Cílem příspěvku je identifikovat a přiblížit základní charakteristiky odlišující rodinné a nerodinné podniky v odvětví stavebního průmyslu ČR. Příspěvek představuje dosažené výsledky výzkumu, který byl realizován na stavebním trhu ČR v letech 2007 – 2011 a naznačil některé souvislosti se současným poznáním z oblasti rodinného podnikání. Prostřednictvím literárních zdrojů byly stanoveny charakteristiky odlišující rodinné a nerodinné podniky - Orientace na udržení společnosti; Sklon k centralizaci; Orientace na místní trhy; Orientace na zákazníka; Uplatňovaná obchodní strategie a Počet zaměstnanců V souladu s teoretickým konceptem bylo zjištěno, že rodinné podniky mají v průměru menší počet samostatných provozoven než je tomu u podniků rodinných. U sledovaných rodinných podniků bylo zjištěno, že dokáží o něco lépe přizpůsobit nabídku požadavkům zákazníka a také, že zákazníkům věnují vyšší péči, což podporuje domněnku o vyšší orientaci rodinných podniků na zákazníka. Zaměření obchodní strategie rodinných podniků je orientováno na strategii odlišení. Tendence k zaměstnání nižšího počtu zaměstnanců byla potvrzena i u sledované skupiny rodinných a nerodinných podniků. Naproti tomu kvalita produkce byla označena jako nepatrně nižší u rodinných podniků.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.