Teachers learning across generations
Název česky | Jak se učitelé učí napříč generacemi |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek se zabývá problematikou mezigeneračního učení učitelů na školách. Hlavní výzkumné otázky jsou: Co a jak se učitelé různých generací učit a jaké možnosti pro vzájemné učení se dostat v různých situacích života školy? Mezigenerační učení ve škole je nahlíženo z hlediska formálního i neformálního učení. Učení na pracovišti je poměrně tradiční výzkumné téma (Novotný, 2009), zatímco jeho mezigenerační rozměr obdržel menší zájem (Spannring, 2008). Ve školách je téma zajímavé jednak z hlediska věkové rozmanitosti zaměstnanců školy, jednak vzhledem k posunu věku odchodu do důchodu a následné delší době ekonomické aktivity u seniorů. Věková diverzita na pracovišti může přinést řadu výhod, např. vytvářet úctu k vedoucích pracovníků a zvýšit iniciativu těchto národů, nebo poskytnout jim příležitost patří a musí být nedílnou součástí společnosti, zapojit je do podpůrných sítí sociálních, inspirovat ostatní k řešení problémů na základě zkušeností jiných generací atd. (Schlimbach, 2010). Význam a přitažlivost tématu mezigeneračního vzdělávání ve školách je silnější i z hlediska rozvoje učitelů, což je pomalý a obtížný proces, který vyžaduje průběžné obnovování a doplňování odborných znalostí po dobu celé učitelské kariéry (Švaříček, 2011) . |
Související projekty: |