Město pro rodinu: konstrukce rodinného prostoru v nákupním centru

Varování

Publikace nespadá pod Ekonomicko-správní fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

POSPĚCH Pavel

Rok publikování 2011
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Článek předkládá analýzu pojmů „rodinného nakupování“ a „rodinné atmosféry“, tak jak jsou prezentovány v marketingu nákupních center v ČR. Hledá přitom specifika, která odlišují prostor nákupních center od městského veřejného prostoru. Na základě analýzy propagačních materiálů, domovních řádů a rozhovorů s manažery a architekty českých nákupních center jsou identifikovány dvě dimenze „rodinného“ ve vztahu k centrům. Zaprvé jde o důraz na zahrnutí celé rodiny do spotřebních aktivit: nákupní centra jsou chápána jako feminizovaná a jejich snahou je vytvořit spotřební možnosti jak pro muže, tak především pro děti, které jsou chápány jako zdroj nových možností spotřeby (ale zároveň také její ohrožení). Druhá dimenze identifikuje svazek hodnot, které jsou označovány jako rodinné, a které jsou managementem nákupních center aktivně prosazovány. Jde o hodnoty bezpečí, pohodlí, příjemnosti, zábavy a čistoty. Důraz na prosazení těchto hodnot do prostoru nákupních center vytváří rozdíl oproti tradičnímu veřejnému prostoru center měst. Za využití různých prostředků dohledu, regulace jednání a sociální kontroly, tak vzniká nový městský prostor, který je v některých svých vlastnostech bližší sféře domova, než sféře veřejné. Důraz na rodinné hodnoty tak propůjčuje specifický význam pojmu privatizovaný prostor: jde o městský prostor na pomozí domova a města.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.