Teď už odpovídá na zaslané dotazy a zpracoval čtyři další odpovědi. „Někdy mi na to stačí pár hodin, ale některé otázky jsou náročnější a trvá delší dobu si všechno dohledat a zpracovat to. A někdy to je potřeba ještě přepracovat, protože naši práci kontrolují vyučující. Já jako student teprve třetího ročníku se totiž mnohdy řídím striktním výkladem zákonů a jejich přesným zněním, což v praxi často nefunguje,“ řekl Stříbrný s tím, že pro studenty jako je on, je to právě skvělá příležitost naučit se využívat teoretické znalosti v praxi na velmi konkrétních případech.
Jistota v dnešní nejisté době
Přestože studenti přímo nekomunikují s lidmi, kteří dotazy do poradny posílají, koordinátoři jim zpětnou vazbu dávají. A je pozitivní. „Hodně lidí nám za odvedenou práci děkuje s tím, že jsme jim pomohli. Ale děkují i ti, pro které jsme neměli dobrou odpověď, ale dali jim alespoň nějakou jistotu v dnešní dost nejisté době,“ podotkla jedna ze čtyř koordinátorů poradny, doktorandka Lucie Mrázková.
Ta se původně do iniciativy zapojila s tím, že bude také psát odpovědi. „Velmi rychle se ale ukázalo, že je potřeba mít někoho, kdo pomůže s administrativou a bude hlídat, aby se vše včas zpracovalo. Mým úkolem je tedy průběžně kontrolovat, že student zpracoval odpověď na vybranou otázku a vložil ji do sdíleného souboru a že ji pedagog zkontroloval a studentovi zareagoval.“
Často se pod odpověďmi rozvine dlouhá diskuze, v níž se řeší různé detaily. Na ní je kontrolovat, zda plyne a posouvá zpracování dál. „Občas pak musím poslat lidem milou upomínací zprávu, aby vše dokončili,“ podotkla s úsměvem. Poradna se totiž zavazuje, že odpověď zpracuje do čtyř dnů, kdy ji zašle tazateli mailem a zároveň i s otázkou vyvěsí na webových stránkách.
Nával o dotazů a potřeba empatie
Přestože chodí desítky dotazů, se zpracováním není problém. Podle proděkana Radvana se do skupiny dobrovolníků přihlásily už asi dvě stovky studentů a přibývají další. O novou otázku se tak zájemci hlásí v řádech desítek minut. A kromě studentů je do projektu zapojená i řada vyučujících, kteří musí vše projít a odsouhlasit.
„Pro všechny a především pro studenty je to náročné. Setkávají se se zcela novými věcmi a novým způsobem myšlení, protože řeší otázky a situace, které tu ještě nebyly,“ dodala Mrázková s tím, že všichni musí dbát také na to, aby odpovědi byly srozumitelné laikům a také citlivé – mnozí z nich se totiž ocitli v těžké situaci, která někdy ani nejde vyřešit.
„Studenti díky tomu v praxi vidí, jak je život košatý, jaké jsou životní příběhy tazatelů, v jakých oblastech vznikají skutečné problémy. A musí se vcítit do pozice tazatele a rozvíjí se u nich empatie,“ dodal proděkan Radvan.
(text převzat z Magazínu M)