Nová koncepce ukončení bakalářského studia umožňuje kladení většího důrazu na praktické dovednosti a analytické myšlení studentů a do určité míry zohledňuje i pokrok v oblasti AI.
„Již delší dobu máme státní zkoušky postavené na diskusi bakalářské práce. Praxe ukázala, že pro tyto potřeby je vhodnější kratší, úžeji zaměřený text,“ uvedl děkan ECON MUNI Jiří Špalek.
„Předkládaný návrh čerpá inspiraci z osvědčených zahraničních postupů a je plně v intencích aktuální diskuse na českých ekonomických fakultách,“ přiblížila proděkanka pro studium Marie Hladká.
Z dlouhodobých diskusí na ekonomických fakultách v rámci ČR vyplývá právě nutnost klást větší důraz na schopnost aplikovat teoretické znalosti v reálných situacích, což přispěje k lepší připravenosti absolventů pro jejich budoucí profesní kariéru. Tyto kompetence budou při posuzování a hodnocení studentů bakalářského studia považovány za klíčové.
Konkrétně budou bakalářské práce nahrazeny novým formátem, tzv. závěrečným projektem. Ten bude mít podobu krátkého dokumentu, ve kterém studenti představí a analyzují situaci, navrhnou řešení, budou argumentovat a odůvodňovat svá rozhodnutí a doporučení. Nově také nebudou vyžadovány oponentské posudky. Státní závěrečné zkoušky již nebudou zahrnovat obhajobu bakalářské práce, ale diskusi a odbornou rozpravu nad závěrečným projektem. Tento projekt bude sloužit k ověření schopnosti studentů samostatně zpracovat a prezentovat konkrétní studii na téma odpovídající studovanému programu.
Tento koncept má podporu Asociace děkanů ekonomických fakult, která byla jednomyslně vyjádřena v rámci setkání zástupců Asociace v první polovině října 2023. Navrhované kroky jsou v souladu s praxí renomovaných zahraničních škol a univerzit, jako je University of Oxford nebo Cambridge University.
Změna se bude týkat studentů, kteří zahájili studium na ECON MUNI od akademického roku 2023/2024.