Nová odbornice na ekonomii dopravy nastoupí do Institutu pro dopravní ekonomii, geografii a politiku (ITREGEP) díky financování z ERA Fellowships. Sorath Shah získala prestižní grant na svůj výzkum v oblasti mikromobility a uskuteční ho pod vedením Zdeňka Tomeše. Během svého dvouletého pobytu na Ekonomicko-správní fakultě bude zkoumat například systémy sdílení kol nebo elektrokoloběžek.
Co Vás přimělo k tomu požádat o MSCA Postdoctoral Fellowship?
Po dokončení doktorského studia v roce 2021 jsem toužila dále zdokonalovat své odborné výzkumné znalosti, a to zejména v oblasti městské dopravy. Zjistila jsem však, že možnosti jsou poněkud omezené. Mnoho pracovních nabídek bylo v oblasti manažerských služeb v soukromých firmách nebo ve vládním sektoru, kam bylo obtížné proniknout. Dokonce jsem se ucházela o místo mladé odbornice v dopravní sekci Světové banky, ale bohužel jsem neuspěla v přijímacím řízení. To mě vedlo k tomu, že jsem začala uvažovat o postdoktorandském stipendiu jako o nejefektivnějším způsobu, jak dále rozvíjet své odborné znalosti v této oblasti. Jednou z nejvíce uznávaných příležitostí je přirozeně MSCA-PF. S tímto vědomím jsem začala oslovovat profesory na různých hostitelských institucích, abych prozkoumala možnosti spolupráce.
A proč jste si vybrala právě Masarykovu univerzitu?
Po pečlivém zvážení možností jsem se nakonec rozhodla podat žádost o MSCA-PF ve spolupráci s Ekonomicko-správní fakultou, protože věřím, že mi nabízí nejlepší příležitost rozšířit mé odborné znalosti v oblasti výzkumu a významně přispět k rozvoji městské dopravy.
Vaším supervizorem bude profesor Zdeněk Tomeš, jeden z našich odborníků na ekonomii dopravy. Co Vás motivovalo ke spolupráci právě s ním?
Měla jsem možnost hovořit s několika profesory jakožto potenciálními spolupracovníky pro můj projekt MSCA-PF a po pečlivém zvážení jsem se rozhodla pro spolupráci s profesorem Zdeňkem Tomešem. Jako dopravní ekonomka věřím, že spolupráce s ním mi umožní rozšířit mé výzkumné znalosti nad rámec sociálních a udržitelných aspektů městské dopravy, které již znám. Zaujaly mě jeho rozsáhlé znalosti a zkušenosti v oboru, stejně jako jeho přístup k výzkumu založený na spolupráci. Profesor Tomeš od začátku projevoval velký zájem o mou žádost o MSCA-PF a byl ochoten mě jakkoli podpořit. Okamžitě mi začal pomáhat s přípravou projektové žádosti tím, že mi zprostředkoval přístup k online seminářům MSCA a dalším relevantním informacím, které byly na fakultě k dispozici.
Co mě však přesvědčilo, byla vstřícná povaha profesora Tomeše a jeho ochota podělit se o své znalosti a zkušenosti, což mi dodalo jistotu, že budeme tvořit vynikající tým. Byl mi vždy k dispozici, aby zodpověděl mé otázky a poradil mi během celého procesu podávání žádosti. Jsem nadšená, že s ním mohu spolupracovat a učit se z jeho bohatých zkušeností.
Nejprve jste požádala o MSCA Postdoctoral Fellowship, nakonec jste ale získala financování z ERA Fellowships. Mohla byste tento proces přiblížit?
Máte pravdu, žádala jsem o MSCA-PF, ale můj projekt byl financován z ERA, zatímco jsem v seznamu náhradníků pro MSCA-PF. Při vyhlášení výsledků jsem dostala dva dopisy. V prvním bylo uvedeno, že můj projekt získal příznivé hodnocení, ale nezískal dostatečně vysoký počet bodů, aby mohl být financován kvůli rozpočtovému limitu výzvy MSCA-PF. Druhý dopis obsahoval doplňující informace o mé účasti ve výzvě k předkládání návrhů na stipendium ERA, pro které jsem byla vybrána.
Jaké je Vaše výzkumné zaměření?
Zabývám se výzkumem inteligentní a udržitelné mobility s důrazem na sdílení automobilů, veřejných kol a veřejné dopravy. Zajímám se také o současné trendy v oblasti mikromobility a jejich potenciální dopad na odolnost městské dopravy. Celkově je mým cílem zlepšit naše chápání toho, jak lze tyto různé druhy dopravy uzpůsobit, tak aby podporovaly udržitelnost a efektivitu mobility ve městech.
Během svého pobytu v Brně se zaměřím na vývoj komplexního hodnotícího systému pro urbanisty a plánovače dopravy, který bude sloužit k posouzení celkové odolnosti systémů sdílené mikromobility. Budu analyzovat hlavní programy sdílené mikromobility, jako je sdílení kol ve stanicích, sdílení volně stojících kol, sdílení volně stojících elektrokol a sdílení volně stojících elektrokoloběžek v Evropě, abych pochopila vzorce mobility jejich uživatelů před pandemií, během a po ní. Výzkum pomůže zlepšit řízení a hodnocení vhodnosti alternativ udržitelné městské dopravy.
Mohla byste vysvětlit, proč jsou systémy mikromobility důležité?
Systémy mikromobility, jako jsou elektrokola a elektrokoloběžky, jsou v současné dopravě důležité, protože jsou účinné, udržitelné, nákladově efektivní a uživatelům přinášejí zdravotní výhody. Poskytují také pohodlné a dostupné možnosti pro krátké cesty nebo spojení na posledním úseku cesty ve městech.
Jaká je podle Vás budoucnost dopravy?
Budoucnost dopravy budou podle mého názoru určovat technologický pokrok a rostoucí důraz na udržitelnost a sociální spravedlnost. Pravděpodobně budeme svědky dalších inovací v oblasti elektrických a autonomních vozidel, stejně jako rozšíření systémů mikromobility a možností sdílené dopravy.
Dopravní systémy však v současnosti čelí významným výzvám, jako jsou dopravní zácpy, znečištění ovzduší a potřeba řešit změnu klimatu. Řešení těchto výzev bude vyžadovat holistický přístup k plánování dopravy a pokračující inovace v oblasti technologií a řešení založených na datech s cílem zlepšit bezpečnost, efektivitu a odolnost dopravních sítí.
Co byste poradila výzkumníkům a výzkumnicím, kteří zvažují podání žádosti o stipendium MSCA-PF nebo ERA?
Moje rada zní: důkladně naplánujte a formulujte výzkumný záměr v návrhu projektu. Nepodceňujte žádnou jeho část, protože každá ovlivňuje vaše bodové hodnocení. Využijte všechny dostupné zdroje, jako jsou online workshopy, hackathony a konzultace. Mohou vám výrazně pomoci při psaní kvalitního návrhu. Pro mě osobně byla neocenitelná účast na workshopu, který pořádal Jakub Zeman z Rektorátu Masarykovy univerzity, a individuální konzultace k mému projektovému návrhu. I když podáváte žádost poprvé, pokud do toho dáte všechno, máte velkou šanci na úspěch.
Na co se v Brně nejvíc těšíte?
Jsem nadšená, že se stěhuji do Brna a vydávám se na tuto novou výzkumnou cestu. Zvláště se těším na možnost pracovat v novém prostředí a spolupracovat s výzkumným týmem profesora Zdeňka Tomeše s různorodým zázemím. Těším se také na rozšíření svých dovedností a osvojení si nových výzkumných technik. Po šesti letech života v Jižní Koreji během magisterského a doktorského studia se nemohu dočkat, až budu poznávat evropskou a českou kulturu a objevovat nová místa.