Vzdělávací trajektorie dětí z nižší střední třídy jako výzva pro rodiny i školy

Investor logo

Warning

This publication doesn't include Faculty of Economics and Administration. It includes Faculty of Arts. Official publication website can be found on muni.cz.
Authors

SEDLÁČEK Martin CHYLÍKOVÁ Johana

Year of publication 2024
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Description Příspěvek se zaměřuje na oblast vzdělávání dětí s přihlédnutím ke specifikům české nižší střední třídy. Prezentovaná studie je založena na robustním metodologickém přístupu kombinujícím kvalitativní a kvantitativní data. Poznatky z kvalitativního výzkumu vysvětlují nízké vzdělávací aspirace rodičů v nižší střední třídě a interpretují je jako důsledek socioekonomicky a kulturně podmíněných významů, které rodiče přikládají vzdělávání. Tyto poznatky mají využití pro intervenci zaměřenou na rodiče z této sociální třídy za účelem aktivizace jejich přístupu ke vzdělání dětí. Kvantitativní analýza podpory vzdělávacího rozvoje českých žákyň a žáků se zaměřuje na významnou roli interakce školního a rodinného prostředí a upozorňuje na nedostatečnou kompenzaci vstupních nerovností. České školy příliš spoléhají na domácí přípravu a motivaci přicházející se strany rodičů dětí, přičemž nezohledňují rozdíly vzdělávacího přístupu v nižších a vyšších sociálních třídách. Závěrem autoři formulují několik doporučení, jejichž cílem je zmírnit vstupní nerovnosti žáků z různých sociálních tříd.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.