Vzdělávací trajektorie dětí z nižší střední třídy jako výzva pro rodiny i školy
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2024 |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Příspěvek se zaměřuje na oblast vzdělávání dětí s přihlédnutím ke specifikům české nižší střední třídy. Prezentovaná studie je založena na robustním metodologickém přístupu kombinujícím kvalitativní a kvantitativní data. Poznatky z kvalitativního výzkumu vysvětlují nízké vzdělávací aspirace rodičů v nižší střední třídě a interpretují je jako důsledek socioekonomicky a kulturně podmíněných významů, které rodiče přikládají vzdělávání. Tyto poznatky mají využití pro intervenci zaměřenou na rodiče z této sociální třídy za účelem aktivizace jejich přístupu ke vzdělání dětí. Kvantitativní analýza podpory vzdělávacího rozvoje českých žákyň a žáků se zaměřuje na významnou roli interakce školního a rodinného prostředí a upozorňuje na nedostatečnou kompenzaci vstupních nerovností. České školy příliš spoléhají na domácí přípravu a motivaci přicházející se strany rodičů dětí, přičemž nezohledňují rozdíly vzdělávacího přístupu v nižších a vyšších sociálních třídách. Závěrem autoři formulují několik doporučení, jejichž cílem je zmírnit vstupní nerovnosti žáků z různých sociálních tříd. |
Related projects: |