Kvalita výuky v českých základních školách z pohledu žáků

Investor logo

Warning

This publication doesn't include Faculty of Economics and Administration. It includes Faculty of Arts. Official publication website can be found on muni.cz.
Title in English Teaching quality in Czech primary schools from the pupils' perspective
Authors

ŠEĎOVÁ Klára SEDLÁČEK Martin ŠALAMOUNOVÁ Zuzana

Year of publication 2024
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Web https://www.syri.cz/data/uploadHTML/files/PUBLIKACE/studie-syri-kvalita-vyuky-v-ceskych-zakladnich-skolach-z-pohledu-zaku.pdf
Attached files
Description Tato studie zkoumá kvalitu výuky v českých základních školách coby fenomén složený z následujících dimenzí: kognitivní aktivizace žáků, podpůrného klimatu a dobrého řízení třídy. Výsledky výzkumného šetření realizovaného v roce 2023 na vzorku 2569 žáků šestých tříd ukázaly, že: 1. Kvalita výuky je celkově poměrně stejnorodá napříč různými třídami. 2. Nejlépe vnímanou složkou kvality výuky je řízení třídy, naopak kognitivní aktivizace úkolem je hodnocena jako nejslabší. 3. Kognitivní aktivizace má silný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které pracují na náročných úkolech, mají žáci lepší výsledky. 4. Řízení třídy má mírný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které jsou dobře řízeny, mají žáci lepší výsledky. 5. Podpůrné klima neovlivňuje vzdělávací výsledky žáků. 6. Žáci s vyšší komunikační angažovaností mají lepší výsledky a také více než ostatní profitují z toho, pokud je výuka kvalitní v dimenzi kognitivní aktivizace. 7. Zjištěné efekty jsou nezávislé na socioekonomickém zázemí žáků, jejich genderu, regionu či velikosti školy.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.